Gedved IF har siden 1972 været venskabsforening med SG Oberwetz.

Venskabet blev etableret gennem den europæiske forening Euro Sportring. Da det lykkes de to klubber at mødes, var det fra starten hel klar, at der var en god kemi og en interesse og nysgerrighed for hinanden. Ildsjæle i både Gedved og Oberwetz har sørget for at venskabet er bevaret og har udvikler sig igennem generationer. Det handler i dag om venskab, fællesskab og oplevelser. Oplevelser og indsigt i kulturelle forskelligheder, som du aldrig vil finde på ferier e.l.

Det har vist sig at en fast mødestruktur og årshjul befordrer venskabet, og derfor ligger besøgene fast i pinsen. Der har mange år været afrejse torsdag før pinse og hjemkomst søndag 2. pinsedag, på skift hvert 2. år.

Oberwetz er en lille landsby med ca. 650 indbyggere, beliggende ca. 80 km nord for Frankfurt a.M., med gamle bindingsværkshuse langs den smalle hovedgade gennem byen. Udenom nyere kvarterer og lidt let industri. Der er et utroligt godt sammenhold imellem byens foreninger og indbyggere som støtter hinanden på kryds og tværs, og vi oplever en utrolig stor gæstfrihed. Landskabsmæssigt er her smukt, meget grønt og meget kopieret.

Venskabet mellem SGO og GIF har også udviklet mange personlige venskaber. Indkvarteringen sker privat og mange har boet hos hinanden i 10 – 20 – 30 år. Enkelte venskaber går helt tilbage til starten i 1972 og det nyeste blev etableret i 2019 og er allerede et meget tæt venskab.

Venskabet bygger på sport og hygge. I starten havde begge foreninger både herre og dame fodboldhold. Det har udviklet sig til mange andre sportslige lege. Der er stadig en dansk-tysk ”landskamp”, nu med deltagere fra alle aldersgrupper. Mange andre sportsaktiviteter har også fundet en plads. Rundbold, bordtennis og mon ikke også padel tennis finder sin vej ind

Rundt om sporten er der diverse børneaktiviteter, ungesammenkomster, udflugter og ture til seværdigheder, forlystelsesparker, strande m.v.

Og ikke mindst er der altid en pinsefest med musik, dans og festlige indslag.

Et så gammelt venskab skal plejes og vi søger hele tiden nye værtsfamilier, deltagere der er nysgerrige på hvad det er for noget, samt nye ideer og forslag, så vi også i fremtiden kan holde fast i venskabet.

I udvalget står vi altid til rådighed med informationer og historier fra hver vores oplevelser og tilknytning til venskabet.

Er du/din familie interesseret og ny i venskabet, vil vi også sørge for at I får en kontaktfamilie/mentor, så det bliver en god oplevelse og tryg start.